Povijest škole
Škola za primijenjenu umjetnost u Rijeci započela je svoje djelovanje 1992.g. kao Odjel za likovnu umjetnost i dizajn pri Trgovačkoj i tekstilnoj školi u Rijeci. Do preseljenja na sadašnju lokaciju ( Šetalište XIII. Divizije 75) dolazi 1994.g., a do osamostaljivanja škole 1.1.2000.g. Učenici se obrazuju za četiri zanimanja: aranžersko scenografski dizajner, grafički dizajner, industrijski dizajner i kiparski dizajner. Za određeno usmjerenje učenici se opredjeljuju na početku druge godine školovanja.
Škola djeluje na dvije odvojene lokacije, matična i dislocirana.
Pregled razvoja Odjela za likovnu umjetnost i dizajn
Odjel za likovnu umjetnost i dizajn osnovan je pri Trgovačkoj i tekstilnoj školi u Rijeci 1992. godine. Do inicijative za osnivanje Odjela došlo je detaljnom analizom postoječeg stanja u školstvu, kulturi i privredi grada Rijeke i Primorsko-goranske županije.
Glavni su nositelji, promotori i realizatori ideje osnivanja Odjela, koji bi, kad se za to ispune uvijeti, prerastao u školu za likovnu umjetnost i
dizajn, bili entuzijasti ravnateljica Trgovačke i tekstilne škole u Rijeci gospođa Marija Maćešić, zamjenik županijskog pročelnika za školstvo gospodin Slobodan Hlača, te prosvjetna savjetnica za likovnu kulturu i likovnu umjetnost Zavoda za školstvo – Referade Rijeka gospođa Laura Herceg.
Temeljni su argumenti za osnivanje Odjela:
– veliki interes mladih za obrazovanje u području likovne kulture ustanovljen anketama koje su provedene među učenicima osmogodišnjih škola na području grada i županije;
-prisutstvo Odsjeka za likovnu kulturu pri Pedagoškom fakultetu u Rijeci koji obrazuje likovne pedagoge i likovne umjetnike u sedmom stupnju, a u čijem je školovanju nastajao diskontinuitet odsustvom obrazovanja na četvrtom stupnju;
-postojanje kvalitetnog i stručnog kadra za sva likovna područja: slikara, kipara, grafičara, tehnologa, arhitekta, povjesničara umjetnosti, profesora likovne kulture, obrazovanih na navedenom Odsjeku Pedagoškog fakulteta u Rijeci ili drugim fakultetima u zemlji i inozemstvu;
-postojanje brojnih kulturnih institucija kao što su Povijesni muzej, Muzej grada Rijeke, Moderna galerija, Kazalište «Ivan Zajc», Zavod za zaštitu spomenika, HDLU itd., koji pridonose kvalitetnoj afirmaciji kulturno-povijesnih vrijednosti grada i regije i uz čiji bi se rad Odjel vezao i uz čiji bi se rad učenici uključivali;
-značajni privredni potencijali Rijeke i Primorsko-goranske županije čiji proizvodi i usluge, ma koliko bili funkcionalni i kvalitetni, da bi se uspiješnije realizirali na domaćem, a naročito na svjetskom tržištu, moraju biti adekvatno dizajnirani.
Odlukom Ministarstva Prosvjete i kulture Odjel je započeo sa radom školske godine 1992./93., u prostorijama Trgovačke i tekstilne škole u Rijeci, Stane Vončine 1, a upisujući učenike u prvi razred verificiranog programa Aranžersko-scenografski dizajner. Već su prvi upisi dokazali veliki interes za program ovog Odjela jer je za 30 mjesta kandidiralo i razredbenom ispitu pristupilo preko 90 kandidata.
Tijekom travnja prve nastavne godine zatražena je, i od Ministarstva dobivena, verifikacija još jednog programa iz područja likovne umjetnosti – Kiparski dizajner. To je omogućilo da se učenici po okončanju prvog razreda opredijeljuju u skladu sa svojim interesima i iskazanim predispozicijama, za nastavak školovanja u dva smjera: Aranžersko-scenografski dizajner i Kiparski dizajner.
Nakon tri godine rada u prostorima Trgovačke i tekstilne škole prostorne poteškoće unutar škole-matice, razumjevanjem Grada i Županije te ravnatelja Učeničkog doma gospođe Edite Stilin, rješavaju se preseljenjem 1995. godine na novu, živopisnu lokaciju ponad pećinskih plaža (Šetalište XIII. divizije 75). U malom, ali toplom i bajkolikom ambijentu nekadašnje vile obitelji Polić, koja je dala nekoliko značajnih hrvatskih umjetnika, «stanari pjesnikove kuće», kako je profesor Boris Toman maštovito nazvao učenike i djelatnike Odjela, nastavljaju svoje djelovanje do danas.
Kako su se tijekom rada Odjela potvrdile gotovo sve polazne pretpostavke njegova osnivanja, 1994. godine, temeljem Elaborata o društveno-ekonomskoj opravdanosti osamostaljenja škole za likovnu umjetnost i dizajn, pokrenut je postupak njegova osamostaljenja.
Veliki interes za upis u programe potvrđuje se i nadalje, te razredbenom ispitu pristupa dvostruko do četverostruko veći broj kandidata od raspoloživih upisnih mjesta. Najviše se kandidata konkuriralo za upis u prvi razred školske godine 1993./94. čak 120 ili četverostruko više od upisnih mogućnosti. Školske godine 1999./2000. za 60 upisnih mjesta prijavljeno je bilo 105 kandidata.
Velik broj učenika Odjela nakon mature uspješno nastavlje školovanje na Odsjeku za likovnu kulturu pri Pedagoškom fakulteteu u Rijeci (sada Filozofskom fakultetu), na likovnim akademijama i studjiu dizajna u zemlji i inozemstvu ili drugim studijima.
Nastavu strukovnih sadržaja vode kadrovi iz ovog grada i regije školovani na likovnim akademijama u zemlji i inozemstvu, uz dominaciju kadrova proizašlih upravo iz riječkog likovnog studija. Uz stručnost i savjesnost u radu nastavniči kadar obilježava mladost, veliki entuzijazam i spremnost na stalno stručno usavršavanje, te zajedništvo i snažan kolektivni duh. Tom (duhu poticanja rada i zajedništva) jednako doprinose i profesori Trgovačke i tekstilne škole koji na Odjelu izvode nastavu iz opće obrazovnih programa. Radom Odjela rukovode voditelj dislocirane jedinice profesor Damir Šegota, koji je na toj funkciji zamjenio prethodnu, vrlo uspješnu i zaslužnu voditeljicu profesoricu Jasnu Buketa Juriša, ali je presudna u organizaciji rada Odjela, uloga ravnateljice Trgovačke i tekstilne škole gospođe Marije Mačešić, te organizatora nastave profesora Danila Zupca koji, uz ostale djelatnike stručnih službi škole, pomažu voditelju.
Suradnja Odjela s kulturnim institucijama u gradu je uspješna i u stalnom razvoju. Uz organiziranje posjete svim značajnim likovima manifestacijama, učenici obavljaju praksu u kazališnim radionicama i dekoriraju i aranžiraju prostore škola, domova i vrtića, te izlažu svoje radove u izložbenim prostorima u Rijeci i drugim gradovima. Gradski i županijski odjel prosvjete i kulture u granicama mogućnosti podupiru financijski izlagačke aktivnosti Odjela.
Od prolaznih pretpostavki osnivanja Odjela najslabije je realizirana suradnja s privredom. Budući je riječka privreda ratnih i poratnih godina u velikoj mjeri posustala, skromno je i uključivanje u dizajniranje proizvoda i usluga. Zadovoljavajuća je jedino aktivnost aranžiranja izloga prodavaonica, te organizacija prakse učenika u aranžerskim službama trgovinskih poduzeća.
Presudni korak na putu osamostaljenja Odjela ostvaren je školske godine 1998./99. kada je donjeta odluka o upisu dva prva razreda i zatražena, te od strane Ministarstva i dobivena, verifikacija još dva stručna programa: Grafički dizajner i Industrijski dizajner. Time je ispunjena i posljednja nužna pretpostavka prerastanja odjela u samostalnu školu. Činjenice da Odjel ima prostor djelovanja, opremu, kadrove, te četiri verificirana programa, da uživa podršku nadležnih gradskih i županijskih struktura dovode konačno u jesen 1999. do riješenja Ministarstva prosvjete kojim se odobrava osamostaljenje Škole za primijenjenu umjetnost.